Instituţia noastră a acumulat o experienţă de 25 ani în şcolarizarea elevilor cu tulburări din spectrul autist, fiind prima instituţie din judeţul Cluj care s-a specializat în această problematică. Experienţa acumulată ne-a ajutat să construim demersuri terapeutice bine închegate, care contribuie la eficientizarea activităţilor desfăşurate.
Formarea şi perfecţionarea cadrelor didactice:
- Grade didactice,
- Cursuri de formare organizate de diverşi furnizori,
- participarea la simpozioane, conferinţe naţionale şi internaţionale în problematica autismului
- implementarea de proiecte educaţionale în parteneriat cu instituţii similare din tări europene (Belgia, Elveţia, Germania, Irlanda, Italia, Scoţia, Slovacia, Spania, Polonia,Turcia) care s-au concretizat în schimb de experienţă, precum şi acces la informaţie legate de metode de lucru modern
La venirea în şcoală se realizează evaluarea iniţială de către o echipă multidisciplinară (profesor psihopedagog, logoped, kinetoterapeut, consilier, medic)
- se centrează pe identificarea punctelor forte, a achiziţiilor existente şi a domeniilor posibile de dezvoltare
- porneşte de la ideea de a exploata la maximum potenţialul copilulu
- se concretizează într-un Plan de Intervenţie de tip Personalizat (PIP
- se actualizează în permanenţă, pe baza evaluărilor formative continue
Intervenţia cuprinde tehnici educative şi modalităţi terapeutice diverse, personalizate:
- Terapie cognitiv – comportamentală (elemente din programul ABA): urmăreşte îmbunătăţirea deprinderilor comportamentale adaptative ex. comunicarea şi descurajarea comportamentelor disruptive de tipul agresităţii
- Învăţarea operantă a vorbirii (crearea unor noi căi de comunicare – PECS)
- Strategii şi tehnici de intervenţie din sistemul TEACCH
- Însuşirea deprinderilor de bază şi formarea autonomiei personale
- Terapia tulburărilor de limbaj
- Kinetoterapie
- Terapii complementare prin muzică şi artă (stimulare tactilă, vizuală şi auditivă)
- Terapie ocupaţional
La reuşita demersurilor întreprinse, considerăm că o contribuţie importantă o au şi următoarele aspecte:
- Realizarea unui program zilnic, structurat prin adaptarea sarcinilor şcolare (învăţarea individuală/personalizată şi în grup)
- Ambianţa creată în clasă care este una securizantă
- Sistemul de lucru în parteneriat în vederea stimulării comunicării şi implicării totale
- Utilizarea de materiale didactice, softuri educaţionale şi echipamente moderne care asigură implementarea optimă a programelor educaţionale
- Numărul redus de elevi din grupă/clasă
- Asigurarea transportului de la/ la domiciliul elevului cu supraveghere calificată pe toată durata acestuia
- Accent pe formarea de priceperi şi deprinderi cu precădere orientate către viitoare posibile activităţi specifice unui Centru de zi/Atelier protejat